دکتر محمدرضا آخوندی نسب / لاغری و پیکر تراشی / مراقبت های بعد از لیپوساکشن

مراقبت های بعد از لیپوساکشن

بعد از پایان لیپوساکشن، در خصوص زمان مناسب بازگشت به محل کار و یا توانایی انجام فعالیت ها صحبت خواهد شد و تمام نکاتی که باید رعایت گردد، در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت. مواردی از قبیل:

• مراقبت از درن ها
  • علائم طبیعی که بیمار با آن ها روبرو می شود.
  • هر گونه علائمی از بروز عوارض

لیپوساکشن-و-مراقبتهای-بعد-از-آن

بلافاصله بعد از جراحی لیپوساکشن

ممکن است تا چند روز بعد از جراحی، ترشح در ناحیه ای که کانولا وارد شده است، مشاهده گردد. در برخی موارد، لوله ای جهت جمع آوری مایعات از زخم در ناحیه قرار داده خواهد شد. توصیه می شود بیمار بعد از جراحی گن مخصوص را به مدت چند هفته و یا چند ماه بپوشد.

ممکن است بیمار بعد از برطرف شدن شدن بیهوشی و بی حسی، با علائمی از درد روبرو شود. اگر درد شدید و ادامه دار باشد، باید با جراح پلاستیک تماس گرفته شود. مشاهده قرمزی و ورم در ناحیه جراحی کاملا طبیعی است و بعد از گذشت چند هفته تا چند ماه برطرف خواهد شد.

آن چه که اهمیت دارد این است که بیمار تمام نکات گفته شده از سوی پزشک را رعایت کند که می تواند شامل پوشیدن گن و یا مصرف آنتی بیوتیک ها باشد.

مراقبت های دو هفته اول بعد از جراحی

• بیمار به مدت دو روز باید استراحت داشته باشد. در صورت امکان ناحیه درمان باید بالا نگه داشته شود. به خاطر داشته باشید که از مصرف آسپیرین و یا دیگر داروهای ضد التهابی باید خودداری شود.
  • تا دو روز بعد از جراحی، التهاب و ورم در ناحیه مشاهده می شود و بعد از آن به مرور شاهد کمتر شدن التهاب خواهیم بود. کبودی ناحیه درمان نیز کاملا طبیعی است و بعد از گذشت هفت تا ده روز برطرف خواهد شد.
  • بخیه ها نیز هفت تا ده روز بعد از جراحی کشیده خواهند شد.
  • از استعمال دخانیات باید خودداری شود. چرا که روند بهبود به تاخیر خواهد افتاد. از مصرف مشروبات الکلی همزمان با مصرف داروهای مسکن باید خودداری شود.
  • از خم شدن و یا بلند کردن اجسام سنگین در طول سپری شدن دوره نقاهت باید خودداری شود. بسیاری از بیماران ده روز بعد از جراحی، قادر به انجام کارهای عادی خود خواهند بود.
  • بیماران چند روز بعد از جراحی می توانند به محل کار خود برگردند.

هفته دوم تا ششم بعد از جراحی

• آن چه که از اهمیت بالایی برخوردار است این است که بیمار بعد از جراحی باید راه برود تا از میزان التهاب کاسته شود و از لخته شدن خون در پاها پیشگیری به عمل آید. اما هم چنان به مدت چهار تا شش هفته باید از انجام فعالیت های شدید بدنی خودداری شود. چرا که این قبیل فعالیت ها باعث احتباس مایعات در ناحیه درمان خواهند شد.
  • به مدت حداقل شش هفته باید از تماس مستقیم با نور خورشید و یا حرارت خودداری شود، تا از بروز التهاب پیشگیری به عمل آید.
  • هم چنان گن مخصوص تا شش هفته بعد از جراحی باید پوشیده شود تا علاوه بر کاهش التهاب و ورم، به انقباض و کشش پوست نیز کمک شود.
هر آنچه باید از جراحی لیفت بازو بدانید!

پوشیدن-گن-بعد-از-جراحی-لیپوساکشن

از آن جایی که روند طی شدن ترمیم و بهبودی تدریجی است، چند ماه طول می کشد تا نتایج نهایی جراحی لیپوساکشن مشخص گردد. برش های کوچکی که در این روش جراحی زده می شوند، به مرور و بعد از گذشت چند ماه محو خواهند شد.

ممکن است شش تا نه ماه بعد از جراحی و هنگام انجام فعالیت های سنگین و یا ورزش، شاهد بازگشت مقداری التهاب در ناحیه باشیم.

بیمار باید در ابتدا چند هفته بعد و چند ماه بعد، جهت بررسی نتایج جراحی به مطب مراجعه کند.

از آن جایی که در لیپوساکشن، سلول های چربی برداشته می شوند، شاهد نتایج دائمی و ماندگاری خواهیم بود. با این حال، نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که فرم بدنی می تواند تحت تاثیر عواملی از قبیل افزایش و یا کاهش وزن، اثرات بالا رفتن سن، بارداری، ژنتیک و یا سبک زندگی قرار بگیرد.

آن چه که مهم است این است که بیمار باید رژیم غذایی سالم داشته باشد و وزن متعادل خود را حفظ کند تا ماندگاری نتایج بیشتر شود. در صورتی که فرد بعد از جراحی، رژیم غذایی پر کالری داشته باشد، چربی در دیگر نواحی بدن انباشت خواهد شد.

Source: https://www.smartbeautyguide.com/procedures/body/liposuction/

دکتر اخوندی نسب

فوق تخصص جراحی پلاستیک – عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

عضویت فعال انجمن بین المللى جراحان پلاستیک آمریکا (ISAPS) – جراحى هاى تغییر جنسیت به روش فالوپلاستى